genting..

genting..

Friday, March 26, 2010

remaja masa kini vs Golongan senja masa kini

Mesti korang penah dengar kan ceramah agama ke,ceramah ahli politik ke yg asyik je dorg sebut 'masalah remaja masa kini'Sikit2 nak tuding jari pada remaja.Pada orang senja tak nak cakap ke. Aku sebenarnye dah lame nak luah kan rasa hati ni tapi tak tau nak luah kan kat mane. Tapi ari ni aku rase luah kan dekat sini je pon ok jugak.Jenis aku, kalau nak bg cite aku lagi clear dan mudah di paham, aku suke bagi contoh atau pon situasi. So senang la korang nak bayang kan..
Kes 1
Korang perasan tak,asal isu di cekup tangkap basah je mesti orang akan pikir REMAJA MASA KINI. Tapi sebenarnye, yang sama je ramai dengan remaja tu ialah orang tua. Bayang kan la orang tua yang keje nye pot pet marah kan anak, sudahnye die yang terkantoii.Nak terkantoi tu pulak dengan orang yang sama2 senja.Sama2 dah 'matang'.Tapi yg heran nye balik2, GEJALA SOSIAL REMAJA MASA KINI.Ade ke patut?senyap.

Kes 2,
Kalau ada keluar berita bayi di jumpai di buang, komfem2 yang keluar dr mulut masyarakat ialah, "GEJALA SOSIAL REMAJA MASA KINI"Sedang kan entah2 tu anak mak cik bedah,cik peah yang tak diingini terberanak.Haik!Ada pulak. Tapi.. Possible2..Tak mungkin la ramaja je boleh beranak kan, wanita yang belom monopos ( betul ke eja macamni ) pon boleh. So, tak patut nak salah kan remaja je..Senyap.

Kes3,
Ha situasi ni lagi sadis dan berkudis. Is is is..Asal ade je orang muda bawak kete mahal komfom kene tahan road block, tak pon orang pikir tokey ganja. Sedang kan, orang tu punya la kerja teruk2 nak carik makan,sedap je orang fitnah.Orang yang slalu fitnah tu biasenye tak mampu nak beli,tu yang die dengki. Tapi kalau orang tua pakai lamboginie ke Merc ke tak ada pulak orang syak dia tu tokey ganja, tak pon bapak ayam.. Mesti orang pikir, " mesti die kerja bagus ni" sedang kan dia la mastermind nye. Tapi kan Sikit2 remaja n org muda yang kene. Kenapa? Nak jual ganja, jadik bapak ayam tu ada had2 umur dia ke? MEMANG TAK ADIL.Senyap.

Kat sini aku selit kan satu pengalaman aku. Aku pernah pegi satu tempat karoke ni dengan family kawan baik aku sebab parent dia nak sambut bufday aku n kawan aku tu sekali memandangkan bufday ktorang tarikh tak jauh. Masa dah abis karoke tu, aku ternampak sesuatu yang sangat menjengkelkan oleh seorang yang menjengkelkan ayah kepada kawan skola aku yang paling manis.Tengok tengok. Yang tua menjengkel kan, yang muda aku cakap manis. kenapa?
Bapak kawan aku sedang berpeluk2 dengan minah mane tah menuju ke kereta. Tak nampak macam mabuk pon tapi mcm semacam. Aku menyorok kat blakang kawan aku. Takut kalau si tua tu nampak plak.Haru.Dalam kepala aku terus teringat mak kawan aku@bini kepada situa tu. Kesian..Anak dia manis sebab anak dia sangat sopan dan sweet mcm gula2..Ini betul,bukan aku nak lebih2 kan anak dia. Termenung sekejap..emm..

Pendek kata,
Tua ke muda ke, remaja ke senja ke skang ni zaman millenium ni semua sama..Ape yang remaja buat,golongan yg terlebih remaja pon buat malah kadang2 berlebey2 lagi mengalah kan orang muda. Tapi korang nampak kan, kite tak pernah pon cakap 'GEJALA SOSIAL SENJA GROUP MASA KINI'. Balik2 kite dengar ' GEJALA SOSIAL MASA KINI'.Saje je nak membusuk nama remaja. Ada ke patut..Marah dan senyap.

2 comments:

  1. sambil mengadjust jari jemari ku~!.... meletup2kan jari kiri dan kanan~! dan menarik nafas panjang.. dan chewing gum berada di dlm mulutku... ini resposku kpd rkn social network ku ini........... jujur~!

    1.org tua slhkan org mude sebab zmn mereka bkn seperti zmn skrg... kita org muda dh tlalu jauh ikotkan barat sbbnya penghubung kpd budaya barat ade di depan mata..(TV/PC/INTERNET). zaman dulu,xde budak2 kena tgkap sbb wat maksiat,yg kene tgkap org tua. tp zmn skrg,byk remaja yg kne tgkp.sbbnyer? kite lebih terdedah kpd budaya luar dibndingkan dgn org dulu(org tua)... tapi disini,ingin saya tekankan,org tua dan muda terperangkap dlm permainan zaman.zaman dulu xjadi begini,zaman skrg xpelik jadi begini.

    2&3.nafsu & Dosa xknal usia.
    sepatutnya org tua mmg wajib menunjukkan sifat yg baik kpd anak muda.mereka menjadi contoh.dan jika mereka sendiri terpesong? siapa lagi akan menjadi ikutan atau idola pd budak2 muda? bak kate org:bpk sndiri rosak,tp sibuk nk betolkan anak yg rosak akhlak.tikus baiki labu.... adekah labu akan bertambah baik? tidak.... ini akibatnya sekolah agama diabaikan,ponteng sekolah dihalalkan,pengajaran al-quran dimakruhkan,kerja yg banyak didahulukan,family dan anak2??? diketepikan... mama i pnah ckp... if xmampu nk warak,jdlah insan berilmu(agama)... sbb ilmu dan agama terlalu rapat... bentukkan jalan dlm diri.... yg pentingnya asas. jika asas tiada... cmne hendak kmbali ke pangkal andai kite hanyut?... Apabila nafsu menguasai akal..... wang sejuta tidak berguna lagi....

    AKhir kata... dosa yg anak lakukan berkait rapat dgn dosa silam si ayah atau si ibu... kerana anak cermin kpd ibu dan bapa.... andai ibubapa rosak,bgaimane? jlnnya bertaubatlah.. bersihkan diri.... kita dah jauh sgt terpesong.org yg tulis ni pown same je.. jauh dah terpesong tp setiap hari akan cube utk menyaingi dosa2 silam dgn pahala yg baru... adekah kita ni tergolong dlm golongan yg allah taala beri hidayah? sesungguhnya allah mebri hidayah pd mereke yg dikehendakiNYA.. renungkanlah~!.... salam.. -hamba byk dosa-
    maaf if slh tulis dan ckp..

    ReplyDelete
  2. i stuju dgn ayat u " spt tikus membaiki labu " Kadang2 tu org tua larang kita buat somtink sebab dia pon penah buat dulu.

    Lg satu,I alergic betol la dengan ayat " masalah sosial remaja ". I tak setuju 150%.
    Semua sosial xkira umur. Memang tak betul kalau klu orang tua je boleh buat salah n orang muda jangan buat. Tak adil! hurmm

    ReplyDelete